Saturday

TIP UNTUK BERJAYA & BAHAGIA

Tip 1: Mula kembali

Andai berusaha tetapi tidak berjaya, jangan berhenti di situ. Mula kembali. Kalau orang Barat cakap “When things are not going right or you get knocked down, bounce right back again.” Selidik punca kegagalan. Dan kemudiannya mulakan langkah baru. Lekuk yang berlaku kerana disebabkan air, bukan kerana setitik air yang meniti itu terus membentuk lekukan tersebut. Malahan titisan tersebut jatuh berulang dan berulang sehingga membentuk lekuk tersebut. Anda juga boleh!

Tip 2: Komitmen 100%

Bagaikan tidak ada rasanya dalam kisah kejayaan mereka yang berusaha dan berkomitmen 60% tetapi mendapat hasil 100%. Mustahil melainkan tuah yang Allah SWT berikan. Bermakna nak berjaya dan bahagia anda perlu setiap hari memberikan komitmen kepada misi dan visi hidup anda. Berikan sepenuh tumpuan untuk mencapai apa yang anda inginkan. Bukan melepaskan batuk di tangga atau hangat-hangat tahi ayam. Tetapi buat betul-betul.

Tip 3: Cari penyelesaian bukan alasan

Semestinya dalam karier dan kehidupan akan hadapi banyak sekali cabaran dan masalah. Tetapi kita kadang-kadang terkeliru adakah apa yang kita lakukan itu adalah jalan penyelesaian atau alasan yang akan memburukkan lagi keadaan tersebut. Orang yang dilanda masalah dengan negatif akan mencari alasan. Dan orang yang menghadapi masalah dengan positif akan berusaha untuk mencari jalan penyelesaian sebaik mungkin walau apa pun caranya.

Tip 4: Bina hubungan dengan orang lain

Nak berjaya dalam karier memang kena banyak kenalan. Lagi ramai lagi bagus. Bak kata pepatah Melayu “Berkawan biar seribu”. Tak kiralah apa jua pekerjaan yang anda ceburi. Part-time atau profesional semuanya memerlukan ramai hubungan untuk berjaya. Begitulah juga jika ingin bahagia. Bina hubungan dengan orang lain sekurang-kurangnya kita dapat mempelajari kehidupan orang lain untuk memperbaiki perhubungan dalam keluarga kita. Ataupun jika kita dilanda masalah kita mempunyai ramai sahabat untuk kita minta doakan kita agar berjaya dan bahagia.

Tip 5: Jaga diri anda

Paling penting sebelum kita jaga orang lain, jaga diri sendiri. Jaga diri anda melalui tiga cara: kesihatan anda, perhubungan anda dengan orang lain dan kerjaya anda. Hilang imbangan ketiga-tiga perkara ini akan memberikan anda tekanan-tekanan yang lain pula. Jangan lupa jaga DIRI ANDA! Apabila kesihatan terganggu anda akan tidak dapat melakukan kerja dan juga tidak dapat membina hubungan dengan orang lain. Begitulah apabila anda hilang kerjaya, sudah pasti tidak ada sesiapa yang ingin membina hubungan dengan anda.

Tip 6: Keluarlah dari kegelapan

Wah! Keluar dari kegelapan bermakna anda mencari cahaya bukan? Memang benar. Nak berjaya, nak bahagia jangan terlalu terikat dengan pemikiran yang lama. Cubalah sesuatu yang baru, lebih kreatif dan dapat meransang diri untuk terus membina kejayaan diri, keluarga dan kerjaya.

Tip 7: Jadilah tangan yang di atas

Jadilah insan pemurah. Mereka yang pemurah akan diberkati Allah. Allah SWT akan mempermudahkan urusannya kerana banyak membantu orang lain dan manusia pula akan terus mendoakannya agar berada dalam kebahagiaan di dunia dan akhirat. Bayangkan bila semua orang doakan kita. Perasaan tenang dan bahagia mula hadir dalam diri kita.
Menjadi insan pemurah bukan mengharapkan anda memberi derma beribu-ribu baru dianggap pemurah. Memadailah anda seorang yang suka membantu orang lain.

Tip 8: Cari di mana keseronokkan bekerja

Andai sudah hilang rasa seronok untuk bekerja sekarang, jangan terus dalam keadaan demikian. Pastikan apa yang anda perlukan untuk mengembalikan susasana keseronokkan tersebut. Jika anda memerlukan cabaran yang baru, suasana baru dan rakan kerja yang baru tiada salahnya jika itu semua menuntut anda untuk berhijrah ke tempat kerja yang baru.

10 - PENGHALANG KEJAYAAN

Jika anda menghadapi kesusahan ketika anda sedang berusaha untuk membina impian, ketahuilah bahawa anda termasuk dalam 10 penghalang kejayaan ini:

Tiada matlamat, tiada impian


Perkara pertama yang menghalang anda berjaya ialah anda gagal mencipta impian dalam hidup anda. Betapa pentingnya impian untuk berjaya? Impian umpama mimpi indah yang anda akan jadikan pembakar semangat untuk terus berusaha dan berusaha. Impian adalah matlamat yang akan meransang anda untuk langkah-langkah kejayaan seterusnya.

Suka memberi alasan


Alasan akan menutup segala jalan yang sedang terbuka untuk anda berusaha. Begitulah bahaya alasan dalam menghalang kejayaan anda. Alasan juga akan melumpuhkan setiap inci pemikiran anda. Bila diteliti memang benar pepatah melayu “hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Dalih adalah alasan yang sering anda berikan ketika peluang kejayaan datang berada di depan mata anda.

Takut mencuba


Mengapa negara kita masih kurang mereka yang kreatif dan kaya raya? Kerana boleh dikatakan antara sikap yang sukar diubah dalam diri kita ialah TAKUT. Takut yang tidak kena pada tempatnya. Takut pada peluang yang akan membuat anda berjaya. Perahu dan pendayung sudah berada bersama anda. Cuma yang tiada hanya daya upaya untuk mencuba belayar ke seberang. Mana mungkin anda berjaya!

Selalu cakap tak boleh


Anda adalah cara anda berfikir. Boleh atau tidak boleh? Anda yang tentukan. Jika boleh anda akan membuka ruang pemikiran untuk langkah seterusnya. Jika cakap tidak boleh maka anda telah pun mencampakkan diri anda ke arah kegagalan. Mengapa Malaysia menggunakan slogan Malaysia Boleh! Kerana jelas bahawa sikap orang Malaysia sebenarnya suka cakap tidak boleh. Anda juga mahu begitu ke?

Terlalu bergantung pada orang lain


Tidak salah anda sebagai manusia bergantung harap pada orang lain kerana kita manusia tidak mampu melakukan segalanya seorang diri. Tapi silapnyaanda terlalu bergantung pada orang lain. Sehinggakan anda tertinggal bab usaha dalam diri anda. Anda mula meletakkannya pada orang lain. Sikap begini sudah pasti menghalang diri anda dari berjaya.

Usaha tak sepadan harapan


Hayati kata-kata motivasi Michael Jordan lagenda bola keranjang dunia, “Saya selalu percaya jika kita berusaha bersungguh hasilnya akan datang. Saya tidak melakukan sesuatu itu dengan separuh hati sahaja. Kerana saya tahu sekiranya saya melakukan begitu saya akan mendapat keputusan yang separuh juga.” Begitulah juga dengan anda. Usaha perlu seiring dengan impian anda. Jangan menjadi Mat Jenin dalam berusaha. Impian hanyalah langkah pertama untuk berjaya. Tetapi usaha adalah langkah-langkah yang seterusnya. Untuk hasil 100% usaha perlu juga 100% atau sebaiknya 120%. Barulah hasilnya adalah kejayaan.

Kurang fikir dan zikir


Anda faham maksudnya? Penghalang kejayaan juga ialah anda jaan menggunakan minda anda untuk berfikir tentang kehebatan-kehebatan kejadian Allah Subhanahu Wataala. Terlalu banyak hikmah yang boleh dipelajari dari kejadian-kejadian Allah ini. Zikir dan fikir ini akan meletakkan anda selalu merenung diri, muhasabah keburukan untuk memperbaikinya.

Mudah terpengaruh


Anda sebenarnya mempunyai idea yang hebat. Anda juga mempunyai peluang di depan mata. Kenapa masih gagal? Kerana sedikit sahaja. Kawan anda memberitahu anda bahawa idea anda ini kolot dan sukar untuk diketengahkan. Anda akhirnya terpengaruh dan akhirnya orang lain mengambil idea anda dan mereka berjaya menggunakan idea anda. Sayangnya bukan. Tetapi inilah yang sering berlaku pada kehidupan harian kita. Pengaruh telah melunturkan keazaman yang ada.

Tidak istiqamah


Di manakah letaknya kejayaan jika istiqamah tiada dalam usaha anda? Istiqamah adalah tanda konsisten dalam usaha anda. Lebih baik sedikit demi sedikit yang berterusan daripada banyak tetapi hanya sekali sekala. Inilah yang diajarkan Islam dalam berusaha. Anda banyak membaca hari ini untuk peperiksaan anda, tetapi esok lusa dan seterusnya anda berehat. Percayalah akal manusia perlu diasah setiap hari. Belakang parang pun jika diasah sekali sahaja tajamnya jauh beza dengan mereka yang mengasahnya setiap hari.

Kurang ilmu


Kejayaan bukan bermakna usaha tanpa ilmu tetapi anda mengaplikasikan ilmu dalam usaha anda. Anda mempelajari sesuatu dari sesuatu. Sekiranya anda memerlukan ilmu untuk mencapai kejayaan anda jangan malu untuk belajar lagi. Ilmu adalah sumbangan besar kepada usaha anda.

SINDROM DOWN

Sindrom Down ialah penyakit keturunan disebabkan oleh kromosom tambahan pada kromosom nombor 21 yang terdapat pada seseorang kanak-kanak. Tiga salinan kromosom 21 (biasanya hanya dua salinan) terdapat dalam setiap satu sel.


Penyakit ini juga dikenali sebagai Trisomy 21. Kanak-kanak yang terlibat lahir dengan ciri-ciri fizikal dan boleh juga mempunyai masalah-masalah kesihatan yang berkaitan dengannya..

Nota :

Sindrom bermakna kehadiran sekumpulan gejala dan tanda yang boleh menunjukkan kepada sesuatu penyakit

Sindrom ini mengambil nama seorang doktor Inggeris bernama Dr. Langdon Down, orang pertama yang menjelaskan penyakit ini pada tahun 1866

Apakah kekerapan terjadinya Sindrom Down?


Kadar kejadian keseluruhannya ialah satu pada setiap 800 kelahiran. Risiko menjadi tinggi dengan bertambahnya umur ibu semasa hamil.

Bagaimanakah Sindrom ini disahkan?


Pengesahan penyakit ini dilakukan dengan ujian darah kanak-kanak itu bagi mengesan kehadiran kromosom tambahan kromosom nombor 21. Ujian juga boleh dilakukan semasa kehamilan melalui ujian darah, pemeriksaan ultrasound atau analisis cecair mentuban (amniotic fluid)

Ciri-ciri fizikal termasuklah:

Tubuh yang pendek

Kepala bersaiz kecil

Raut wajah yang rata dengan kedudukan mata sedikit ke atas

Lidah terjelir

Satu garis lurus di tapak tangan, tangan yang besar, jari tangan yang pendek dan jurang yang besar di antara ibu jari dengan jari kedua kaki.

Pertumbuhan yang lambat.

Kecacatan mental yang ringan atau sederhana



Masalah-Masalah Kesihatan yang Berkaitan Sindrom Down dan Rawatan

Pertumbuhan yang lambat, kesukaran untuk belajar dan bertutur

Kanak-kanak berkeadaan lembik semasa lahir, tumbesaran terbantut di peringkat bayi dan kanak-kanak.

Lambat atau sukar dalam pembelajaran

Lambat dalam pertuturan

Kanak-kanak ini akan mendapat faedah yang besar dari program pengesanan awal, pendidikan khas dan rawatan pertuturan. Dapatkan maklumat dari doktor atau jururawat anda tentang kemudahan perkhidmatan pemulihan kanak-kanak berkeperluan khas yang paling hampir dengan tempat tinggal.

Penyakit jantung kongenital

Kanak-kanak Sindrom Down biasanya lebih berisiko tinggi untuk dilahirkan dengan penyakit jantung berbanding dengan kanak-kanak biasa

Doktor akan membuat saringan terhadap kanak-kanak Sindrom Down untuk mengesan sebarang penyakit jantung kongenital dan merujuk untuk penilaian lanjut jika perlu. Penyakit ini mungkin memerlukan rawatan perubatan atau pembedahan.

Kecacatan pertumbuhan perut

Intestinal atresia

Tiada dubur

Biasanya kecacatan ini dapat dikesan selepas lahir dan perlu di bedah. Walaupun jarang berlaku, tetapi kadar kejadian ini tinggi berbanding dengan kanak-kanak biasa.

Mudah mendapat jangkitan

Pemberian imunisasi boleh diberi mengikut jadual. Bawalah berjumpa dengan doktor segera bila demam atau nampak kurang sihat.

Masalah pendengaran dan penglihatan

Saringan dan rawatan perlu dibuat bergantung kepada masalah yang dikesan.

Gangguan fungsi Tiroid

Pengeluaran hormon yang rendah, hipotiroid. Perlu rawatan penambahan hormon, contohnya tiroxin

Pengeluaran hormon yang berlebihan, hipertiroid. Perlu rawatan untuk mengawal pengeluaran hormon.

Barah (kanser)

Leukemia akut lebih mudah berlaku kepada Sindrom Down berbanding kanak-kanak biasa

Saringan dan rawatan perlu dibuat bergantung kepada keadaan.

Pencegahan

Kaunseling keturunan: Risiko untuk mendapat anak berikutnya yang juga Sindrom Down bergantung kepada jenis kecacatan kromosom anak dan umur ibu bapanya.

Kadar risiko kejadian berulang adalah 1%

Amalan merancang keluarga

Pemulihan

Program intervensi

Terapi carakerja

Terapi pertuturan

Pendidikan khas

Latihan kemahiran khas

Tujuan rawatan pemulihan ialah bagi membantu kanak-kanak tersebut mencapai keupayaan dan perkembangan maksima serta mampu berdikari.

Program pemulihan boleh didapati di Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) atau di pusat-pusat anjuran pertubuhan sukarela bukan kerajaan. Maklumat lanjut boleh didapati dari pusat sumber tempatan seperti: hospital (klinik kanak-kanak), klinik kesihatan, Pejabat Kebajikan Masyarakat atau Pejabat Pendidikan (Unit Pendidikan Khas).

Kanak-kanak ini perlu didaftarkan seawal mungkin di Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Jabatan Pendidikan. Ini bagi memudahkan ia mendapat jagaan kesihatan, kebajikan dan penempatan di sekolah-sekolah khas supaya mereka mendapat pendidikan yang sempurna. Doktor yang merawat perlu mengisi borang-borang tertentu untuk memudahkan merancang program intervensi awal.

Kanak-kanak yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat layak untuk mendapat beberapa keistimewaan rawatan kesihatan dari klinik atau hospital kerajaan..

Kumpulan Sokongan


Terdapat banyak kumpulan sokongan di seluruh dunia. Maklumat lanjut boleh didapati dari internet. Contohnya:

Kiwanis Down Syndrome Foundation
Alamat : KDSF-National Centre
Lot 13490 Jalan Jenjarum, off Jalan SS23/1, Taman SEA
47400
Petaling Jaya
Tel: 03-78030179 Fax: 03-78064862
Website : www.kdsf.org.my
e-mail : admin@kdsf.org.my
info@kdsf.org.my

Persatuan Sindrom Down Malaysia
Alamat : 79 Lingkungan U-Thant, 55000 Kuala Lumpur
Tel : 03-42579818
Website : http://www.mysindromdown.org
e-mail : psdm@tm.net.my

Langdon Down Centre
2a Langdon Park
Teddington
TW11 9PS
Tel : 0845 230 0372
Fax : 0845 230 0373
Website : http://www.downs-syndrome.org.uk
Email : info@downs-syndrome.org.uk

MASALAH PEMBELAJARAN

MASALAH PEMBELAJARAN

Dia tidak boleh menumpukan perhatian kepada sesuatu.

1 ) Masalah kekurangan pendengaran dan / atau penglihatan.

2 ) Perkembangan yang lambat.

3 ) Masalah bahasa dan pertuturan.
4 ) Kekekokan ( clumsiness ).
5 ) Kekurangan tumpuan perhatian terhadap pelajaran.
6 ) Masalah kelakuan.
7 ) Gangguan kesihatan jasmani.

Memanglah menjadi hasrat ibu bapa untuk melihat anak - anak mereka berjaya dalam pelajaran supaya dapat menjadi orang yang berkelayakan dan berjaya apabila dewasa kelak. Tetapi memang menjadi satu hakikat di mana kurang dari 5 peratus sahaja kanak - kanak yang didaftarkan di sekolah - sekolah biasa akan berjaya memasuki institusi - institusi pengajian tinggi. Ini menimbulkan perasaan persaingan di kalangan para penuntut.Selain daripada kecacatan akal ada banyak lagi masalah yang boleh menyebabkan seseorang kanak - kanak itu tidak maju dalam pelajarannya disekolah walaupun minat untuk bersekolah tetap ada. Masalah - masalah ini boleh disenaraikan seperti berikut.

1 ) Masalah kekurangan pendengaran dan / atau penglihatan.

2 ) Perkembangan yang lambat.

3 ) Masalah bahasa dan pertuturan.
4 ) Kekekokan ( clumsiness ).
5 ) Kekurangan tumpuan perhatian terhadap pelajaran.
6 ) Masalah kelakuan.
7 ) Gangguan kesihatan jasmani.

Kekurangan pendengaran dan / atau penglihatan

Kanak - kanak yang pekak lazimnya tidak boleh bertutur dengan jelas walaupun dia boleh memahami percakapan orang lain sama dengan cara bacaan bibir atau cara - cara lain. Oleh kerana pendengaran merupakan deria yang paling mustahak untuk pembelajaran , kanak - kanak yang pekak akan kebelakang didalam kelasnya. Kanak - kanak ini memerlukan cara pengajaran yang khas.

Kanak - kanak yang kurang jelas penglihatannya akan kurang mampu menangkap maklumat yang ditulis di papan hitam. Jika dia tidak menyatakan masalah kepada guru dan gurunya pun tidak mengetahui , keadaan ini akan berterusan sehingga akan menjejaskan pembelajarannya. Kebanyakkan daripada kanak - kanak ini boleh dan mesti dipulihkan dengan memberi kaca mata yang sesuai.

Perkembangan yang lambat

Ada pula kanak - kanak yang menempuhi proses perkembangan mental yang lambat tampa apa - apa kecacatan jasmani.Walaupun umurnya sudah enam tahuin umpamanya , pengalaman dan pemikirannya mungkin seperti kanak - kanak yang berumur lima tahun. Kanak - kanak ini perlu diberi galakkan dan bimbingan yang sewajarnya untuk membolehkan perkembangan kognitifnya berterusan . Walaupun ada baiknya jika pendaftaran persekolahan dilambatkan ini selalunya tidak dapat dilakukan pada masa kini. kanak - kanak seperti ini bukanlah mengalami kecacatan akal dan jika tidak dikenalpasti dan diberi bimbingan yang sewajarnya mungkin ada menyerap konsep diri yang tidak sihat. Kanak - kanak ini akan mendapat manafaat jika dirancang.

Masalah bahasa dan pertuturan

Kefahaman bahasa serta pertuturan adalah mustahak bagi seseorang itu berinteraksi dengan orang lain. Jika seseorang itu tidak boleh memahami bahasa atau mengunakan bahasa kerana sesuatu gangguan pada urat sarafnya , ini akan menjejaskan pembelajarannya. Keadaan ini tidak selalu berlaku tetapi perlu dikenal pasti supaya dapat diberi cara pemulihan yang sesuai untuknya.

Kekekokan ( Clumsiness )

Kanak - kanak yang mengalami masalah ini kadangkala mempunyai tahap pemikiran yang sederhana atau lebih baik dari biasa. Tetapi kesukarannya untuk menulis atau membuat aktiviti yang memerlukan kemahiran seperti melukis selalu mengakibatkan dia dianggap sebagai kanak - kanak cacat akal. Kanak - kanak ini mungkin selalu menunjukkan kebolehannya dalam aktiviti yang lain seperti bermain catur , berbahas atau membaca yang tidak memerlukan kemahiran tangan. Kanak - kanak seperti ini perlu dikenalpasti kebolehan serta kelemahannya supaya satu kurikulum pembelajaran yang khas dapat dirancangkan untuknya. Kelemahannya untuk menulis mungkin boleh diatasi dengan cara berlatih selalu. Aktiviti hari - harian seperti mengikat tali kasut boleh diajar dengan menunjukkan setiap gerak geri tangan sehingga selesai tali kasut diikat. Ada lebih mendatangkan manfaat bagi kanak - kanak ini mengunakan pita rakaman atau menaip kerana kekekokan tangannya menghalangnya dari menulis dengan sempurna

Kekurangan tumpuan perhatian

Kanak - kanak yang begini selalu dipanggil ' Hyperactive ' dalam bahasa Inggeris. Selalunya tidak ada gangguan yang jelas terdapat dari pe,eriksaan klnikal.Kebolehan menumpu perhatian kepada sesuatu kerja adalah perlu untuk seseorang kanak - kanak itu menerima arahan dan pengajaran dari guru - guru atau ibu bapanya. Kanak - kanak ini tidak boleh maju dalam pembelajaran oleh sebab dia tidak dapat menarik perhatian penuh. Sebaliknya dia mungkin membawa kesulitan kepada guru dan murid - murid lain kerana dia tidak boleh duduk di kerusinya dengan lama. Kanak - kanak seperti ini perlu diberi pemulihan khas yang dipanggil 'behavioural modification ' untuk menambahkan tempoh tumpuan perhatiannya sebelum dia dapat menerima pengajaran dengan berkesan.

Masalah pembelajaran khusus

Keadaan ini selalu dipanggil 'dyslexia ' dalam bahasa Inggeris. Ini dapat dikenali sebagai satu keadaan di mana kanak - kanak yang tidak mengalami kecacatan akal atau kurang minat mengalami kesukaran sama ada membaca , menulis atau mengira. Keadaan ini selalu tidak dikenali dan ini menyebabkan kanak - kanak ini meneruskan persekolahan mereka tampa mendapat bimbingann yang sesuai . Akibatnya timbul perasaan konsep diri yang negetif atau kelakuan yang mungkin menimbulkan masalah disiplin di sekolah. Kanak - kanak yang mendapati sukar membaca memerlukan orang untuk membaca kepadanya atau diajar melalui rakaman pita. Masalah pembelajaran khusus ini memang sudah lama dikenali tetapi hanya sedikit sahaja bilangan kanak - kanak yang berjaya dikenalpasti dan diberi kurikulum pembelajaran khas oleh kerana kekurangan pakar - pakar dalam bidang Psikologo pembelajaran.

Masalah kelakuan

Keadaan ini boleh berlaku akibat dari masalah kekurangan pendengaran , masalah pembelajaran khusus atau kekekokan. Oleh itu keadaan - keadaan seperti ini mestilah dikenalpasti dan langkah diambil untuk mengatasinya . Kadangkala kelakuan yang ganjil itu tidak dapat dikesan puncanya dengan jelas . Kanak - kanak yang telah menempuh pengalaman yang pahit dan menakutkan mungkin suka mengasingkan diri , tidak suka bergaul atau selalu bercakap seorang diri. Berikut adalah riwayat seorang kanak - kanak yang mengalami gangguan kelakuan.

Abu yang berumur lima tahun mempunyai kebolehan seakan akan

kanak-kanak yang berumur tiga tahun. Dia selalu menolak kanak-

kanak lain dan tidak mengindahkan sesiapa disekelilinganya. Abu

boleh bertutur sedikit jika berada dalam kumpulan kanak-kanak lain

dia memerlukan banyak perhatian daripadanya, tetapi ibunya sendiri

mendapat sangat sukar hendak mendisplinkannya. Dia tidak boleh

menumpukan perhatian kepada sesuatu dengan lamanya. Abu asyik

suka bergolek-golek diatas lantai serta bercakap-cakap seorang diri.

Keadaan ini perlu dirawat dengan cara yang khas sambil memberi peluang untuk kanak - kanak ini meneruskan perkembangan sosial , emosi , kognitif dan bahasanya.

Gangguan kesihatan jasmani

Seseorang kanak - kanak yang tidak sihat sudah tentulah tidak akan menumpukan perhatian yang cukup kepada pelajarannya disekolah. Kanak - kanak yang pucat mungkin sering merasa mengantuk di kelas. Kanak - kanak yang menghidap penyakit sawan mungkin meneri ubat yang menjejaskan tumpuan perhatiannya. Jika keadaan ini berterusan dan tindakan yang berkesan tidak diambil , kanak - kanak ini akan kebelakangan dalam pelajarannya.

Kesimpulan

Semua keadaan yang dinyatakan ini mesti difikirkan jika seseorang kanak - kanak itu mengalami masalah pembelajaran di sekolah. Ibu bapa haruslah bekerjasama dengan guru serta doktor untuk memastikan yang anak mereka dapat mencapai potensi dengan seberapa daya. Keadaan seperti masalah pembelajaran khusus dan kekekokan memerlukan galakan serta perasaan timbang rasa dari guru - guru dan diberi kurikulum khas. Ramai kanak - kanak seperti ini akan tidak dapat dikenalpasti di sekolah kerana kekurangan para profesyenal yang boleh membuat penilaian menyeluruh ke atas kanak - kanak ini serta merancangkan sesuatu kurikulum yang khas bagi mereka.